a jövő archívumainak nincs más esélye, mint levonulni a föld alá.

* * *

2011. április 8., péntek

Embervadász / Manhunter / Michael Mann / 1986 / ENGdub, ENGsub, HUNsub


http://www.imdb.com/title/tt0091474/

Hannibal Lecter, a magasan képzett és hiperintelligens "filozófus" sorozatgyilkos figurája az 1991-es A bárányok hallgatnak kritikai sikere után vált megkerülhetetlenné. Filmes karrierje azonban nem ott kezdődött, hanem Michael Mann Embervadász című filmjében, ami Thomas Harris Vörös Sárkány című bestsellerét alkalmazza a vászonra. A történet sikere annak mélyen archetipikus jellegéből fakad: Will Graham pszichológus korábban a rendőrség bűnözői profilkészítője volt, de több traumatikus élmény után (melyek közül a legnagyobb Hannibal Lecter elfogása volt) e pozíciójából nyugalomba vonult. Gyakorlatias hajdani felettese azonban felkeresi és arra kéri, segítsen egy különlegesen nehéz eset megoldásában. Grahamnak kimondott művészi tehetsége van ahhoz, hogy megmagyarázhatatlannak tűnő elkövetők személyiségére ráérezzen, ahhoz azonban segítségre van szüksége: így kerül a képbe ismét Hannibel Lecter, akit a filmben Lecktor néven ismerhetünk meg. A film jelentősen leegyszerűsíti a regény sztoriját, elsősorban azért, hogy a nyomozás elbeszélését akadálymentesítse és gördülékeny bűnügyi zsánerdarab keretei közé helyezze az egyébként sokrétegű történetet. Az egyik legnagyobb veszteség ami ebből fakad, Lecter és Graham kapcsolatának laposabbá és esetlegesebbé válása. Graham nyomozó el kell hagyja (tudatán keresztül) idealizált polgári életét, hogy alámerüljön a titokzatos gyilkos világába, mely nemcsak testi, de elsősorban szellemi épségét fenyegeti. A film középpontjában a közte és Lecter közötti alkotói kapcsolat áll: Lecter mint médium ad gyúanyagot a detektív művészi fantáziájának, egy övétől idegen, de a szuperintelligens bűnöző által könnyen explicitté tehető világ képeit sugározva. A történet második felében a titokzatos elkövetővel - a másik "embervadásszal" - ismerkedhetünk meg, akinek figuráját szintén jelentősen leegyszerűsítette a film - személyének esetlenségében a sérült férfiidentitás drámája villan fel tragikus erővel.

Mikor azt mondom, a film leegyszerűsíti a történetet, nem úgy értem, lapossá teszi, hanem úgy, hogy annak nagy részét a felszín alá szorítja. Egy a Francia kapcsolathoz hasonló "életszagú", realista módon stilizált bűnügyi filmbe sűríti - vagyis csak azt mutatja, "amit látunk" - ez teszi a filmet egyedülállóan hátborzongatóvá és a műfaj megkerülhetetlen darabjává. "Fecseg a felszín, hallgat a mély" - Mann tudatos törekvése, hogy minél inkább az események felszínét mutassa, ezáltal annál gazdagabb teret teremtsen a nézői fantázia megnyilvánulása számára. A bűnügyi műfajra jellemző realista stilizáció (vagyis az, hogy a film valóságosnak mutatja a történetet) jelentősen növeli a hatást. Fontos azonban észrevenni alapvetően szubjektivista hozzáállását - a film világát két főhőse, Graham és a Francis Dollarhyde szemszögén keresztül látjuk, a képek túlszínezettsége, érzelmi túltelítettsége és valóságidegen ritmikai ugrásai mind a két főhős szubjektív érzékelésével való azonosulás irányába mutatnak.

Michael Mann tipikusan a nyolcvanas évek emancipált amerikai filmkészítői közé tartozik, aki hírnevét a televízióban alapozta meg (Miami Vice) és az ott tanult módszereit következetesen átvitte nagyjátékfilmjeibe is. Ha megnézünk néhányat legfontosabb alkotásai közül, mint a Tolvaj, a Szemtől szembe (HEAT) vagy a nemrég készült Közellenségek, világos Mann érdeklődésének fókusza. Bűnügyi filmjeinek mintázata egyforma: egyfelől kapunk egy realista és akcióorientált sablonsztorit, másfelől abba beékelődnek a szereplők személyes drámái, ezáltal tragikus mélységet kölcsönözve annak. Hasonlóan működnek Mann nem-bűnügyi filmjei is, mint az Ali, a Muhammad Aliról szóló életrajzi film Will Smith-szel. Ez a két említett aspektus jól meghatározza Mann tehetségének irányultságát: egyfelől a vágás erős ritmizáltsága, másfelől a nagyon kifinomult színészvezetés jellemző filmjeire. Gyakori vonás két szereplő szembeállítása, aki a történetben két különböző paradigmatikus életvilág, gondolkodásmód vagy magatartás képviselője, ilyen a HEAT (Al Pacino és Robert de Niro mint nyomozó és profi bankrabló) vagy a Collateral, ahol egy bérgyilkos és egy tisztes taxisofőr kénytelenek egy kocsiba összezárva működni. Ennek a szerkezetnek az őse Mann életművében az Embervadász.

A film televíziós költségvetése és realista hatásra való törekvése meghatározza a színészválasztást is. Nem találkozunk "sztárral" - az összes szerepet televízióból és színházból verbuvált jellemszínész hozza, akik egytől egyig életünk legnagyobb játékfilmes alakítását nyújtják. A film két legnagyobb nyeresége (a sok közül) két színpadi színész erőteljes jelenléte. Egyfelől a Jarmusch-filmekből vagy a Robotzsaru 2 negatív főszereplőjeként is ismert Tom Noonan Francis Dollarhyde-értelmezése tartozik az örökbecsű teljesítmények közé, másfelől Brian Cox írta be magát a filmvászon legnagyobbjai közé Hannibal Lecter (itt kissé elhanyagolt) szerepében. A legnehezebb feladata William Petersennek van, aki Graham nyomozóként nemcsak a többi szereplőre kénytelen reagálni hanem több monológot is elő kell adnia -"hangosan kell gondokodnia" - ez jelentősen interferál a filmre jellemző realista szemléletű method actinggel. Ezt igyekszik Mann kiküszöbölni - például Graham diktafonba beszél, stb. - de teljesen sosem sikerül.

Ami figyelmet érdekel még, az a film zenéje. A költségvetésből adódóan a filmnek elhanyagolható mértékű eredeti zenéje van, az azonban színvonalas, a Tangerine Dream nyomvonalát követő munka. (Gondoljunk elsősorban a Sorcerer zenéjére vagy arra, hogy Mann a Tolvaj-ban már egyszer dolgozott a Tangerine Dreammel.) A többi korabeli sláger, így a rendező által nagyon kedvelt Schriekback több száma, ami a film korhoz kötöttségét növeli.

A poszt a film rendezői változatát tartalmazza, ami két jelenettel tud többet az eredetinél: egy szerelmi jelenettel Graham és felesége között, valami a nyomozó találkozásával egy ingatlanügynökkel az egyik bűntény helyszínén. Ezzel szemben több szöveget kivág az eredetiből, például egyet, amiben Graham részletezi a Lecter által elkövetett bűntényeket, és egy másik - fontosabb - részt, ahol a detektívben együttérzés ébred az általa üldözött beteg ember iránt.

színes, angolul beszélő amerikai thriller,
116 perc, 1986

írta és rendezte / written and directed by: Michael Mann
eredeti történet / novel: Thomas Harris
zene / music: The Reds, Michel Rubini
fényképezte / cinematography: Dante Spinotti
vágó / editing: Dov Hoenig
design: Mel Bourne, Jack Blackman

szereplők / starring:

William Petersen (Will Graham)
Kim Greist (Molly Graham)
Joan Allen (Reba McClane)
Brian Cox (Hannibal Lecktor)
Dennis Farina (Jack Crawford)
Tom Noonan (Francis Dollarhyde)
Stephen Lang (Freddy Lounds)

Informations by PirateClub MediaInfo v1.1

[1986] Manhunter (Michael Mann)
Videó információk:
Méret: 801,27 MB
Hossz: 1:56:38
Típus: Matroska (AVC - Advanced Video Codec)
Felbontás: 720 x 434 pixel
Bitráta:
Képkockák száma/mp: 25.000
Oldalarány: 2.35

Audió információk:
Audiósávok száma: 1
Audiosáv #1 adatai:
Audiósáv típusa: A_AAC/MPEG4/LC (AAC LC)
Csatornák száma: 2
Bitráta:
Mintavételezési frekvencia: 48.0 KHz

Original informations:

Format : Matroska
File size : 801 MiB
Duration : 1h 56mn
Overall bit rate : 960 Kbps

Video
Format : AVC
Format/Info : Advanced Video Codec
Format profile : Main@L3.0
Format settings, CABAC : Yes
Format settings, ReFrames : 2 frames
Muxing mode : Container profile=Unknown@3.0
Codec ID : V_MPEG4/ISO/AVC
Duration : 1h 56mn
Nominal bit rate : 842 Kbps
Width : 720 pixels
Height : 434 pixels
Display aspect ratio : 2.35
Frame rate : 25.000 fps
Resolution : 24 bits
Colorimetry : 4:2:0
Scan type : Progressive
Bits/(Pixel*Frame) : 0.108
Writing library : x264 core 65

Audio
Format : AAC
Format/Info : Advanced Audio Codec
Format version : Version 4
Format profile : LC
Format settings, SBR : No
Codec ID : A_AAC
Duration : 1h 56mn
Channel(s) : 2 channels
Channel positions : L R
Sampling rate : 48.0 KHz
Resolution : 16 bits
Language : English

Ripped and Distributed by VGL














http://www.mediafire.com/?xebkuhc771b7dp1
http://www.mediafire.com/?gav6vrtcxdctlr6
http://www.mediafire.com/?a15d4dae62aocbb
http://www.mediafire.com/?pway0arzw5ksta5
http://www.mediafire.com/?v8xn0av1b7kbcsi
http://www.mediafire.com/?6fq41ivi8md1w81
http://www.mediafire.com/?1f10nkp0kcwfslf
http://www.mediafire.com/?x20pa8q80kd2ya9
http://www.mediafire.com/?fl8gd444i6waeln

Manhunter - soundtrack


http://www.discogs.com/Various-Manhunter/master/267523

[1986] Manhunter (VA)
Teljes hossz / Duration: 39:26
Teljes méret / Total size: 72,21 MB
Típus / Audio type: MPEG-1 Audio layer 3
Átlagos bitráta / Bitrate: 256 Kbps
Mintavételezési frekvencia: 44.1 KHz
Műfaj / Genre: Classic Rock

Tracklist:
---------------------------
01) Strong As I Am [4:28]
02) Coelocanth [4:05]
03) This Big Hush [5:57]
04) Graham's Theme [3:49]
05) Evaporation [3:11]
06) Heartbeat [3:44]
07) Lector's Cell [1:40]
08) Leed's House [4:22]
09) In A Gadda Da Vida [8:06]

http://www.mediafire.com/?86r4s0167n5muw2

*


Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...