a jövő archívumainak nincs más esélye, mint levonulni a föld alá.

* * *

2011. március 10., csütörtök

David Holzman naplója / David Holzman's Diary / 1967/ Jim McBride

http://www.imdb.com/title/tt0062864/

"Keress egy jó filmtémát és írd meg jól! Az életed egy szar filmtéma!"

A Joe (1970) után következő feltöltésem is az "elfeledett kuriózumok az amerikai szerzői film fénykorából" című sorozat darabja lehetne. A David Holzman naplója Jim McBride pályakezdő szösszenete, aki később olyan remekművekkel írta be magát a filmtörténet arany könyvébe, mint egy a Kifulladásig nyomán készült gengszterfilm Richard Gere-rel vagy a Jerry Lee Lewis életét földolgozó Great Balls of Fire. Na jó, nem - mondjuk inkább egy megbízható kismesternek. Jelen film címszereplője egy fiatal munkanélküli filmbuzi - aki úgy dönt, most aztán már végre csinál valamit. Nem is akármit, hanem Az Abszolút Én-Filmet - amatőr mozgóképes naplót. Miközben hétköznapi életét próbálja lencsevégre kapni, korrekt szocioportré rajzolódik ki, sok korábban tabunak vagy ismeretlennek számító témával. A film természetesen következetesen a szubjektív kamera eszközének használatára épül. A kamera mögött a Woodstock-dokumentumfilmjével később világhírűvé váló Michael Wadleigh.

A főszerepben a később forgatókönyvíróként (Párizs, Texas) működő L.M. Kit Carson és a televíziós színésznő, Eileen Dietz, akit sokan csak úgy ismernek, mint aki arcát adta a démonnak az Ördögűzőben.

A film különösen filmtörténeti kuriózum-értéke miatt tarthat számot figyelemre.

*

"Jim McBride David Holtzman’s Diary (1968) című alkotása a New York City-ben élő, David Holtzman nevű ember életéről szóló játékfilm, de oly módon vették fel, mintha az a David Holtzman nevet felhasználó filmkészítő önéletrajzi naplója lenne. A nézővel elhitetik, hogy dokumentumfilmről van szó, mégpedig azáltal, hogy valószerű, korai filmstílust alkalmaznak, melyet "életszerűséget" felidéző filmes technikákkal egészítenek ki. A felvételeket a helyszínen készítették, a filmnek korhû referenciája van, a játékstílus, a kosztümök és a környezet maga a kortárs "köznyelv". A jeleneteket kézi kamerával, szemcsés fekete-fehér képekre vették fel. A vágás improvizáltnak tűnik, és minden egyes filmdarab végén kifutó látható. Ugyanakkor az öntudatosságnak az a szintje, amely a főhős által bemutatott filmre vonatkozik, azt sugallja, hogy a jelenetek megrendezettek. Felismerjük, hogy játékfilmrõl van szó, amely témáját – a film és a valóság közti zavart – úgy mutatja be a nézõnek, mintha a film fikciós megrendezése dokumentumfilmes aktualitás lenne. A film nyugtalanító hatása így örömforrássá válik, noha egészen a végefõcímig nem lehetünk biztosak abban, hogy a film valóban játékfilm-e."

=Richard Allen. Reprezentáció, illúzió és a film. (ford. Mánfai Alice). Metropolis 1998/4

http://www.c3.hu/scripta/metropolis/9804/allen.htm

"A forerunner, or perhaps the genesis, of the mockumentary genre, Jim McBride's David Holzman's Diary (1967) is something of a straight cousin of Paul Morrissey's Flesh (1968). David Holzman, played by L.M.Kit Carson, is an unemployed filmmaker who starts making a diary-style film about himself. Set in the upper West side of Manhattan, the film is a collage of moments woven together by the presence of "Holzman", who is very convincingly played by Carson; the line between the two spheres involved in this type of filmmaking is seriously blurred here.

On the surface it looks like a verity film and it does include spontaneous scenes like the one where a transsexual pulls up the car and starts talking to a non-diegetic cameraman. Like in the Morrissey/Warhol movies, there is a lot of talking directly to the camera, outbursts of anger between characters and the feeling that the personas being recorded by the camera are 'on the edge', although Morrissey's films had a more latent sense of danger than McBride's. What those films do have in common is a similar "existential dread" as Jonathan Rosembaum puts it in the accompanying booklet."

=kamera.co

http://www.kamera.co.uk/reviews_extra/david_holzmans_diary.php

*

fekete-fehér, angolul beszélő amerikai film,
71 perc, 1967

írta, rendezte és vágta / screenwriter, director, editor: Jim McBride
fényképezte / cinematographer: Michael Wadleigh

szereplők / strarring:

L.M. Kit Carson (David Holzman)
Eileen Dietz (Penny Wohl)
Lorenzo Mans (Pepe)
Louise Levine (Sandra)

*

Videó információk:
Méret / File size: 700,19 MB
Hossz / Duration: 1:13:24
Típus / Codec type: AVI (XviD - XviD project)
Felbontás / Resolution: 576 x 432 pixel
Bitráta / Bitrate: 1 215 Kbps
Képkockák száma/mp / FPS: 23.976
Oldalarány / Aspect ratio: 4/3

Audió információk:
Audiósávok száma / Audio tracks: 1
Audiosáv #1 adatai:
Audiósáv típusa / Auduo type: MPA1L3 (MPEG-1 Audio layer 3)
Csatornák száma / Chanells: 2
Bitráta / Bitrate: 106 Kbps VBR
Mintavételezési frekvencia: 48.0 KHz







*

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...